Het Eigeel van een EI: Gezond of niet?

 In Voeding

Het Eigeel van een ei heeft het al jarenlang zwaar te verduren. Vele mensen zien het Eigeel als het rotte gedeelte van een Ei. Het eigeel wordt al jaren van alle kanten zwart gemaakt. Zo zou het eigeel je cholesterol verhogen, de kans op hartaanval vergroten en daarnaast maakt het je ook nog eens dik. Waar komt deze haat vandaan?

Jaren geleden vonden onderzoekers een verband tussen twee zaken. Het binnenkrijgen van cholesterol door middel van bronnen als eierdooiers, zou zorgen voor een verhoging van de cholesterolwaarde in het bloed. Een verhoogde waarde van cholesterol in je bloed kan zorgen voor hartfalen.

Om deze reden is er een soort van hetze ontstaan tegenover het eigeel van een ei. Zo zou het eigeel slecht voor je zijn en zou je de dooier altijd moeten scheiden….

Laten we allereerst voorop stellen dat er niks mis is met het eten van het eiwit van een ei. Het is een perfecte bron van eiwitten en daarnaast ook nog is laag in calorieën. Maar doordat je de dooier niet opeet, mis je wel een flinke dosis gezondheidsvoordelen.

Een heel ei bevat zo’n 7 gram eiwit, met het eigeel erbij is het Ei ook nog eens een bron van omega-3, vitamine B en Choline. Ondanks dat de dooier van een ei ongeveer 185 mg cholesterol bevat, zijn er geen representatieve onderzoeken die aantonen dat het eten van eieren met dooier de kans op hart en vaatziekten vergroten.

Integendeel, uit een onderzoek van de University of Connecticut kwam naar voren dat het eten van eieren met dooier juist zou zorgen voor een toename in High-density lipoprotein (Ook wel het ‘goede’ cholesterol genoemd).

De echte boosdoeners die hoge cholesterolwaardes in het bloed creëren zijn de transvetten en verzadigde vetten. Deze vetten zitten bijvoorbeeld in junkfood en chips. Als je deze teveel eet zal je cholesterol waarde stijgen en dit is iet wat je niet wil.

Zolang je geen advies hebt van de dokter om je cholesterol inname te beperken, om wat voor reden dan ook, is er geen reden bang te zijn voor die paar ‘hele’ eieren die jij op een dag eet. Tuurlijk, alles waar ‘te’ voor staat is niet goed, maar een paar eieren per dag zal je geen problemen opleveren!

Recommended Posts

Zoek hier een blogbericht